אז איך חוזרים הביתה אחרי הכנס? - עלון פרשת מטות

דף הבית >  אז איך חוזרים הביתה אחרי הכנס? - עלון פרשת מטות


אחרי הכנס הגדול,

האורות, השיעורים, האווירה

והריקודים הסוחפים במופע הסיום,

אנחנו חוזרים הביתה, ומה?

'עלה למעלה, עלה' או צניחה בינונית עד מהירה למטה...?

 

דווקא הימים של לב החופש,

קצת-הרבה חום, לפעמים גם השעמום,

וגם שלושת השבועות

שבהם אנחנו מיצרים ומצטערים על החורבן -

יכולים להפוך לזמן שהרווח ממנו יכול להיות גדול מאוד,

הכי גדול שיש!

דווקא בגלל שלא מבלים באטרקציות,

ופחות שמחים,

אפשר לנצל את הימים הללו להתכנסות ביתית,

להקשבה, ללימוד משפחתי משותף,

לשיחות אישיות, לביצוע משימות בבית שחיכו כל השנה.

העולם של הילדים שלנו נבנה לא רק מאטרקציות בחופש,

הוא נבנה גם, ובעיקר, מהרגעים הפשוטים בבית.

לפשטות עם היציבות והחום של הבית (וקצת מזגן...) – אין תחליף!

נצלו את הזמן הזה להיות יחד איתם,

זהו היישום הכי מבורך שיש לכל מה שנלמד בכנס!

בהמשך העלון תמצאו רעיונות נוספים לחופש בבית.

מאחלים לכם חזרה נעימה לשגרה,

ושבעזרת ה' הימים הללו יהפכו לנו לימים השמחים ביותר בשנה.

שבת שלום ומבורך,

מכון בנין שלם

 


 

 


 

 

החופש הגדול עם הילדים

רעיונות שימושיים, לצד כמה תובנות בסיסיות, שיעזרו לנו לנהל את החופש טוב יותר

(מעובד על פי שיעור של מעין זולדן, שניתן בכנס בנין שלם)

ישנן כמה הנחות יסוד שעל גביהן כדאי לבנות את היחס לחופש הגדול:

1.      הבית שלנו הוא יחיד במינו. כל מאמר שנקרא או שיעור שנשמע צריכים לעבור דיוק ובירור כיצד להתאימם לבית הספציפי שלנו.

2.      כל הורה הוא ההורה הכי טוב לילדיו. הילדים הללו נשלחו אל ההורים הללו במדויק. ולכל הורה ישנם כישורים ויכולות אחרות. המקום שבו הכי מתאים להוציא את הכוחות והכישרונות שקיבלנו – הוא הבית שלנו.

3.      מחשבה, תכנון ומאמץ. כדאי להשקיע זמן למחשבה ותכנון, וגם להתאמץ כדי שהרוח תוביל את המציאות, ולא רק הצדדים החומריים. על החופש לא להיות רק אוסף של מעשים, אלא רעיון רחב, שמטרתו לרומם את הבית שלנו.

4.      הגדרת המטרה. חשוב להגדיר מטרה כללית שלאורה יתבצעו הבחירות והפעולות בחופש הזה. גם אם לא נדע מה בדיוק נעשה בכל זמן נתון במשך החופש, המטרה הראשית היא מה שינחה אותנו. בהקשר הזה, בואו ונציע מטרה חדשה לחופש: החופש הגדול הוא חווית למידה והנאה משפחתית מעשירה, מצמיחה ומשמחת. זו הזדמנות מיוחדת במינה לבניית התא המשפחתי, הזדמנות להגיע לכל ילד באופן אישי, הזדמנות להתנסות בלמידה בצורה שונה, הזדמנות לצבור חוויות ילדות משפחתיות ומגבשות, ועוד. הגדירו לכם את המטרה הכללית של החופש, וזכרו אותה לכל אורך החופש.

5.      סדר. באופן טבעי, המציאות שואפת לאי-סדר, וכדי שיהיה סדר צריך להשקיע אנרגיה. ישנה חשיבות גדולה לסדר לעצמנו את החופש הגדול, על מנת שנוכל להעריך אותו ולפעול בו טוב יותר. ובנוסף, כשברור לכולם מהי מסגרת החיים בבית – כולם רגועים יותר, והאווירה נעימה יותר.

6.      הבית צריך להיות המקום הכי כיפי ונעים בעולם. אם התכנית לחופש יוצרת לחץ ועצבנות – כדאי לפוגג אותם, ולגלות גמישות וזרימה. אין צורך לעמוד בהספקים, צריך שיהיה לכולם כיף ונעים.

7.      הילדים שותפים. ככל שהילדים שותפים יותר, הם ירגישו חלק. החופש הוא גם שלהם, וגם להם חשוב שהחופש יצליח.

8.      פחות הוצאות ויותר חיבור. אין צורך להשקיע הרבה כסף. ילדים צריכים בעיקר את הפניות הנפשית של הוריהם, את הקרבה והרצון לחוות יחד את הזמן המיוחד הזה.

9.      כדאי לשמוע מהילדים את כל החלומות והמשאלות שלהם לגבי החופש, ולהסביר להם שניתן מענה מעשי למה שנאמר – במידת האפשר. לא להיבהל מחלומות גדולים, לפעמים עצם ביטוי הרצון בקול עשוי להספיק לילד.

10.  כדאי להכין לוח חופש, ולחלק את השבועות בחופש על פי נושאים. לפי הנושאים, אפשר לשבץ פעילויות שקשורות לאותו נושא. בנוסף, ערכו רשימת ציוד שנדרש לכל שבוע, והיערכו מראש.

רעיונות לפעילויות בחופש:

איך אני מרגיש השבוע?

שמח

יום חסד - משמחים אחרים, לימוד מדרש של מי שזכה לעולם הבא כי שימח אחרים, הכנת מחזיקי מפתחות עם סמיילי לילקוטים, המצאת ריקוד- מי שטוב לו ושמח... הכנת שלט גדול בבית / בחוץ - מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד!

מלוכלך

יום ניקיון החצר / רחוב, יום משחקים בבוץ, צבעי ידיים, סידור ילקוטים / ציוד בי"ס משנה שעברה, סידור מגירות.

יצירתי

בנייה מבוץ, בניית טאבון, בישולי שטח, יצירת משחק מקרטון, עיסת נייר, הכנת בובות אצבע והמצאת הצגה, צילום תמונות משפחתיות והכנת מצגת, לבחור שיר ולהסריט סרט משפחתי עליו.

מתרגש

שבוע שמחתונה - הכנת מתנות אחד לשני, לימוד ריקוד חתונה, הכנת תפאורה, הכנת אוכל+ מנות אחרונות, חלוקת תפקידים בחתונה ומציאת תחפושת מתאימה וכמובן - יום החתונה.

משתגע

 

יום תחפושות, פעילות סבון ומים על ניילון, ארטיקים מצחיקים, מלחמת כריות בחדר מלא מזרונים.

מלא הכרת הטוב

מכתב תודה למישהו מהמשפחה המורחבת ולשלוח בדואר, הכנת קופסת תודות, לימוד השיר "תודה על כל מה שבראת" (אפשר בשפת סימנים), הכנה או קניית מתנת תודה לסבא וסבתא.

אהוב

 

כל יום הוא הגשמת חלום של אחד מהילדים בבית (לאסוף בתחילת הקייטנה חלומות מכל אחד), קניית ציוד בי"ס והכנת הילקוטים.

ספורטיבי

בריכה, טיול אופניים ובימבות, טיול בטבע או במעיינות, משחקי ספורט, הופכים את הבית לג'ימבורי.

יפה

סדנת תכשיטים, יום תסרוקות, קניית בגדים לקראת החגים, הכנת מראה מקושטת לחדר.

משתוקק

 

תשעת הימים - היכרות עם כלי המקדש. כל יום לומדים על כלי אחר ומכינים יחד קיר בנושא או דגמים של הכלים, או מצגת / סרטון משפחתי.

 

פעילות בנושא ארץ ישראל

מכינים ציור של מפת הארץ מקרעי ניירות צבעוניים, ומחלקים את המפה לאזורים.

שבוע ים

משחקי מים, נסיעה לים, פעילות יצירה עם חול ים, לעשות מסעדת מאכלים שקשורים לים, לימוד חיות שקשורות לים. לימוד צמחי ים.

שבוע נגב / ערבה

בניית אוהל אברהם אבינו ולימוד פרשת וארא, הכנסת אורחים, פיתות בטאבון עם ממרחים ביתיים, תה מעשבים, קומזיץ, רכיבה על גמלים, שינה באוהלים, יצירה עם זכוכית מגדלת ושמש על עץ, לימוד על צמחי מדבר.

שבוע יהודה ושומרון

הכנת דגם של הישובים, ביקור בשילה הקדומה, טיול מעיינות באזור, לימוד פסוקי נבואה על חזרת ישראל לארצו ולשומרון ויהודה בפרט, סיפור ההתיישבות באזור (גוש אמונים), לימוד הצמחייה שבאזור.

שבוע עזה וגוש קטיף

הכנת דגם של הישובים, מסעדת סלטים מירקות חסלט, ישיבת עזה / גוש קטיף - לימוד תורה בכל בוקר (להכין חוברות לימוד כיפיות מראש), לימוד על גידול גוש קטיף, להפוך את הבית למלון נווה דקלים.

שבוע צפון

טיול בצפון, לימוד על צמחיית הצפון, הכנת דגם עם אדמה שמראה את הטופוגרפיה, ביקור בקברי צדיקים, ניווטים (כולל מצפנים, מפות, משקפות).

שבוע קיבוץ

הדגמת חדר אוכל, קישוט כובעי "טמבל", ביקור בפינת חי, ביקור בקיבוץ, נסיעה בטרקטור.

שבוע ירושלים

תשעת הימים - לימוד על ירושלים בתקופות שונות בהיסטוריה: הכנת דגם, אוכל, לבוש, דמויות, שיר לכל תקופה. נסיעה לכותל.

 

פעילות בנושא קיבוץ גלויות:

תולים את מפת העולם, וסימון עם חוטים שנמשכים מכל ארץ לארץ ישראל.

בכל ארץ - מפגש עם עולים מאותה ארץ, סיפור עליה, לימוד מילים בסיסיות בשפה של אותה ארץ, לימוד שיר ילדים, הכנת אוכל מסורתי, קריאת סיפור בנושא.

(ארצות לדוגמה: צרפת, אתיופיה, טוניס, מרוקו, ארגנטינה, רוסיה, איטליה, הונגריה, פולין, ארצות הברית).

 

ציוד שכדאי שיהיה בבית בחופש הגדול:

אפיה:

מנג'טים

צורות לעוגיות

קישוטי עוגה (סוכריות קטנות, עדשים)

שוקולד צ'יפס

מרגרינה / שמן

קמח

שמרים

סוכר

אגוזים / שקדים / צימוקים

שמנת להקצפה

ביסקוויטים

 

 

 

אומנות:

דפי A4  לבנים וצבעוניים

בריסטולים

טושים

צבעים

מדבקות צבעוניות

דבק פלסטי בכמות גדולה

דבק נצנצים בכמה צבעים

טושי ארטליין בכמה צבעים

צבעי גואש / ידיים + מכחולים

בלונים

סלוטייפ

מסקינטייפ שקוף

מהדק + סיכות

מפיות יפות ליצירה

אבני פסיפס

משטחי עבודה מעץ / קרטון ביצוע / קרטוני קורנפלקס

מנקי מקטרות

מקלות ארטיק צבעוניים

מקלוני עץ צבעוניים

קרטונים מכל מיני סוגים

עיתונים / חוברות לגזירה


 

 

המשך קיץ טוב בבית!

 

מתכון השבוע

עוגת פירות קיץ

המרכיבים:

למילוי:

800 גרם עד קילו של פירות קיץ חתוכים לקוביות (אפרסקים, שזיפים וכדומה)

1/2 כוס סוכר

לבצק:

2 כוסות קמח

1 שקית אבקת אפייה

6 ביצים מופרדות

1 כוס סוכר

1 שקית סוכר וניל

3/4 כוס שמן

1 כוס מיץ תפוזים

לציפוי:

1 מכל שמנת להקצפה

1-2 כפות אבקת סוכר

 

אופן ההכנה:

 

מערבבים את הפירות עם הסוכר ומניחים בצד לשעה.

מקציפים את החלבונים עם כוס סוכר וסוכר וניל, עד לקבלת קצף יציב ומבריק. מאטים את המיקסר למהירות בינונית ומוסיפים לאט את החלמונים, השמן ומיץ התפוזים.

מערבבים את הקמח עם אבקת האפייה ומוסיפים גם אותה באיטיות לתערובת, כשזה נטמע – מפסיקים לערבל.

מוסיפים את הפירות לתערובת (בתנועת קיפול).

משטחים את העיסה בתבנית משומנת, ואופים בחום של 180 מעלות למשך כ-45 דקות.

כשהעוגה מתקררת מקציפים את השמנת עם אבקת הסוכר, עד שנוצרת קצפת. מורחים אותה על העוגה.

בתאבון!