לכל אחד יש ברכה משלו - עלון פרשת ויחי

דף הבית >  לכל אחד יש ברכה משלו - עלון פרשת ויחי



יעקב אבינו בסוף ימיו,

וקורא לבניו כדי לברך אותם.

יעקב רואה כל אחד מבניו בדיוק כפי שהוא,

רואה את תכונותיו – ומברך כל אחד בדיוק לפי מה שאותו בן צריך.

אנו נוהגים כיום שלא להפלות בין אחים,

ולהתייחס אל כולם שווה בשווה.

אולם לעתים בשל השוויון

אנחנו מנסים להשטיח וליצור ילדים זהים,

ולהתעלם מן הצרכים של כל אחד ואחד.

תשומת לב לשוני ולנבדלות של כל ילד –

היא העבודה ההורית.

השוויון המיוחל בין הילדים אינו אומר שהילדים

זקוקים לאותם דברים בדיוק,

אלא כל אחד ממקומו יקבל את ההזדמנות,

כפי שהוא וכפי כוחותיו – כדי להגיע למקום הטוב ביותר בשבילו.

בשיחה האישית השבועית עם הילד ניתן ללמוד

את כוחותיו וצרכיו הייחודיים של כל ילד.

מומלץ לנסות!

*

אנו מזמינים אתכם לשבת ייחודית עם מכון בנין שלם

בפרשת יתרו (כ"ב שבט, 18.2).

על זוגיות, חינוך ילדים, משפחתיות והרבה טוב זוגי.

את השבת ילווה בשירה הזמר יצחק מאיר. ויקחו חלק הרב שמואל והרבנית טובה אליהו,

הרב ערן טמיר, הרב זאב קרוב והרב אוהד ודנה תירוש.

הבטיחו את מקומכם!

לפרטים והרשמה – לחצו כאן

 

שבת שלום ומבורך,

מכון בנין שלם



מאגף הייעוץ – הבת שלי בוכה במקום לדבר

שאלה: שלום וברכה. בתי, בת שנתיים וחצי, היא ילדה מתוקה ורגועה. אך כשהיא רוצה משהו היא מבקשת מתוך בכי. וכשדברים קורים לא כפי רצונה – היא פורצת בבכי מר, שיכול להימשך לאורך כל הבוקר.

אני מבינה שזהו שלב של מעבר בין הבכי של התינוק שכך מבטא את עצמו לבין השלב שבו מסוגלים לבטא במילים, אולם ההתפתחות השפתית שלה טובה, והיא יודעת לבקש.

כשהיא מתחילה לבכות, אני מציעה לה שנדבר בלי בכי, ואני אשתדל להבין אותה. האם זו גישה נכונה? האם ישנה גישה טובה יותר? ראיתי כמה וכמה מאמרים על כך שלא צריך לדכא את הבכי, וצריך לעזור לילדים לבטא את רגשותיהם. אני מבינה שזה יותר בתחום החווייתי – בכי אם קרה משהו, או אם הילד נפגע. האם הבכי יכול להיות גם דרך לבקש דברים?

אשמח לתשובתכם.

תשובת אסתי ארנד, יועצת מכון בנין שלם:

הבת שלך חווה את גיל ההתבגרות האופייני לילדים בגילאי שנתיים-שלוש. היא מגלה עולם, רוצה להיות עצמאית, מביעה את רצונותיה ורוצה שדברים יקרו כראות עיניה. שלב זה הכרחי להתפתחותה הרגשית. טוב שהיא עומדת על שלה, אבל אנחנו כהורים מוטרדים מהבכי הקולני.

טוב שאת מנסה להבין אותה, לברר מה היא מבקשת, ולהתחבר אל רגשותיה, אבל בתך מעסיקה אותך שעות רבות.  אכן יש דרך אחרת, כדאי לחשב מסלול מחדש.  

היא למדה שבכי הוא דרך להשיג את מבוקשה, ואת מרגישה קושי גדול כשאת שומעת את קולה המייבב. אכן לא פעם אנחנו נגררים אחרי ילדינו, והם משיגים את צרכיהם בדרך מרגיזה.

נכון לנו כהורים להיות מנהיגים, יוזמים ולהוביל מהלך. ובמילים אחרות: להקדים ולתת.

במקום להגיב על בכי טורדני, ולספק את צרכיה כדי להפסיק אותו, כדאי לפנות אליה בזמן שהיא נינוחה ולהעניק לה קרבה ואהבה. הזמיני אותה למשחק קצר או סיפור מעניין. היא תבין שאפשר להיות קרובים לאימא ממקום נעים, ואין צורך לבכות כדי לקבל יחס חם מאימא.

כשבתך ממררת בבכי, השתדלי לא להישאב  אליה, המשיכי להתעסק בענייניך. התייחסי לפנייה כאל 'שיחה  שלא  נענתה'.  היא תבין שהבכי לא משיג את מטרתו. האמיני ביכולת  שלך לחזק את הקשר ביניכן, כשאת מבינה את הצורך הרגשי שלה ליחס, אותו היא תקבל ממך מתוך נדיבות ליבך.

די מהר היא תבין שאפשר להיות קרובים לאימא ממקום נעים, ואין צורך לייבב כדי לזכות ביחס אישי.   

בהצלחה רבה,

אסתי ארנד, יועצת מכון בנין שלם

 


 

מתכון השבוע

עוגות מהירות בספל  

פינוק חורפי ומתוק

פאי תפוחים

(כמות לכ-3 ספלים)

המרכיבים:

4 כפות קמח

4 כפות קוואקר לבישול מהיר

2 כפות סוכר חום

תפוח קטן מקולף וחתוך לקוביות קטנות

3 כפות חמאה

1/2 כפית קינמון

אופן ההכנה:

הניחו את התפוח בספלים, והכניסו למיקרוגל לדקה על עוצמה גבוהה. ערבבו את שאר המרכיבים בקערה, עד שהתערובת מתאחדת. שפכו את התערובת לספלים, מעל לתפוחים, ובשלו במיקרוגל למשך 30 שניות. ערבבו היטב, והכניסו למשך 30שניות נוספות.

אפשר לפזר מעט קינמון מעל, או להגיש עם גלידת וניל.

 

עוגת וניל-שוקולד בספל

(כמות לספל אחד)

המרכיבים:

6 כפות קמח

3 כפות סוכר

4 כפיות יוגורט

1 ביצה

25 גרם חמאה

כפית תמצית וניל

חצי כפית אבקת אפיה

מקופלת אחת או שוקולד צ'יפס

אופן ההכנה:

ממיסים את החמאה. מערבבים בספל את הביצה, הסוכר, תמצית הוניל והיוגורט. מוסיפים את החמאה המומסת ומערבבים. מוסיפים את הקמח ואבקת האפייה ומערבבים עד שהתערובת מתאחדת. מפוררים פנימה את המקופלת או שופכים את השוקולד צ'יפס ומערבבים שוב. מכניסים למיקרוגל לדקה וארבעים שניות. כדאי לבדוק האם העוגה מוכנה או שהיא זקוקה לעוד כמה שניות.

בתאבון!