צא בחוץ - עלון פרשת וישב

דף הבית >  צא בחוץ - עלון פרשת וישב



ומדליקים נרות בפתחי הבתים' – זה חנוכה.

נרות שבת מאירים את הבית.

נרות חנוכה דולקים בחוץ, בפתח הבית או החצר.

צא בחוץ,

לפתח הבית, לרשות הרבים, למרחב הציבורי, לפרסם את הנס.

לא ליחצ"ן, לא לסנוור, לא להפציץ באורות צבעוניים.

לפרסם את הנס בנרות פשוטים, נרות שבת שיצאו אל החוץ.

ודווקא כשחשוך, כשהאפילה יורדת –  

פרסם את הנס, האר את האפילה, תן תקווה, שרטט קו, קרן אור.

גלה שהאור האנושי, המתוחכם, היווני, הרציונלי

לא מכיר את הנס.

לא מכיר בנס.

ואור השבת שיצא לחוץ מאמין בנס,

ביכולת לנצח את החושך ואת המגבלות ואת האפלה ואת חוסר האמון ואת הרציונאליות היבשה

ולהפוך את הבלתי ייאמן

למציאות.

(הרב אוהד תירוש)

חנוכה שמח!

 

*

שריינו לעצמכם מקום!

שבת עם בנין שלם בפרשת "יתרו"

בהשתתפות: הרב שמואל והרבנית טובה אליהו, הרב אוהד ודנה תירוש ומרצים נוספים בליווי המוזיקאי יצחק מאיר

במלון "חוויה פלאזה" בנצרת עלית.

לפרטים 026271525

 

וגם, ההנחה לקורס של הרבנית קתי מנדלביץ' נמשכת!

בואו להעשיר את הזוגיות בהרבה תכנים וכלים פרקטיים.

אפשר להירשם גם באתר,

לפרטים והרשמה - לחצו כאן

 

*

שבת שלום ומבורך,

מכון בנין שלם




על חנוכה בבית – הרב אוהד תירוש

(מתוך החוברת "דגשים חינוכיים לעבודה בבית ובגנים", ניתן להשיג במחיר מוזל במכון בנין שלם – 02-6271525)

 

מרכזו של חנוכה הוא המאבק על התורה: על לימוד תורה, על חיי תורה, על התורה שבעל פה. בעצם, זהו מאבק על השאלה: מי ומה מכוון את החיים, חכמת התורה האלוקית או תרבות יוון.

בלב המאבק על אורחות החיים, ולא רק על פילוסופיית החיים, נמצא המאבק על הצניעות והטהרה: 'שלחו ידם בממונם ובבנותיהם'.

וכך כתב הראי"ה קוק: 'הניצחון שנתן ד' ביד עבדיו הכוהנים, שנתגברו על היונים, שביקשו לא רק לעקור את עם ישראל ממעמדם החומרי, כי אם [לעקור] את תכונת החיים שישראל מודיעים בעולם, שהם [החיים] צריכים להיות ע"פ שרשי התורה, שתהיה הטהרה והצניעות המטרה הראשית בחיי המשפחה, ואחריהן ימשכו יתר המידות והדעות הישראליות. זה שנאו עם היונים וראו בזה צר ואויב לתרבותם הם, שהעמידו לנס [את] עליצת החיים והנאותיו הגופניות והדמיוניות, ע"כ הייתה שנאת היונים רבה מאד לתורת ישראל' (הראי"ה קוק, עין אי"ה, שבת א, פרק שני, דף כ"א).

בדבריו מודגש:

·         דווקא עבדיו הכוהנים – אנשי הקודש והרוח - התגברו על היוונים.

·         מטרת היוונים הייתה לעקור את 'תכונת החיים' של עם ישראל: חיים על פי שורשי התורה.

·         מרכז חיי תורה: חיי משפחה שמטרתם הראשית צניעות וטהרה.

·         מרכז זה משפיע על כל המידות וגם על הדעות הישראליות – על עולם המוסר והנפש בכללו ועל עולם המחשבה

והאמונה.

·         המאבק נסב על תרבות החיים ועל אורחות החיים – צניעות וטהרה מול הנאות ועליצות דמיונית.

 

דגשים בסיפורים לילדים

 

א.      היוונים לא רצו להרוג אותנו, כמו המן, אלא להשכיח מאתנו את התורה.

ב.      התורה היא חיינו! יהודים מסרו את נפשם על לימוד תורה וקיום המצוות.

ג.       גדלות החשמונאים 'בני חשמונאי הכוהנים הגדולים'. ההצלה באה מגיבורים, אנשי קודש, אנשי הרוח והטהרה.

ד.      אפשר ורצוי להביא חלקי משפטים מנאומי מתתיהו ויהודה בלשון פשוטה ומובנת לילדים. 

 

במה נמקד את השמחה בימי החנוכה? שמחה בהצלה, בניצחון על היוונים, בטיהור המקדש, בעובדה שה' לא עזב את עמו. נשיר עם הילדים: 'כי לא ייטוש ד' עמו ונחלתו לא יעזוב'.

זוהי שמחה בנס גם אם לא הכול מושלם. הודאה לה' גם על הצלה קטנה.

חנוכה שמח!

 


 

 

הכול מאיר מבפנים – ר' שלמה קרליבך

מתוך האתר חכמת שלמה 

בשיחות שלו מסביר ר' שלמה שחנוכה הוא ה'חותם' של החגים. בחנוכה האור יורד לכל יהודי ויהודי בפרט. בחנוכה יכול כל יהודי להרגיש את קדושת הנשמה המיוחדת שלו. 'נר ה' נשמת אדם'.
ואיפה זה קורה? דווקא בביתו. 'נר איש וביתו'. כי כפי שמסביר ר' שלמה – הבית שלי הוא המקום בו הנשמה שלי מאירה.
עד חנוכה, אני חייב קצת לצאת מעצמי, מהפרטיות הצרה שלי, כדי לשאוב קדושה. 'הוי גולה למקום תורה'. אבל בחנוכה אני נפגש עם הקדושה הייחודית המאירה בתוך לבי. לכן חנוכה הוא ממש הארה של העתיד לבוא, של הזמן בו 'לא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את ה', כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם' (ירמיהו ל"א).
לכן ימי החנוכה כל כך עמוקים, כל כך מתוקים ומלאי חן. כי הכול מאיר מבפנים. כל אדם, כל זוגיות, כל משפחה, כל בית – קדושה מיוחדת. בחוץ, העולם והזמן נראים 'חול', מותרים בעשיית מלאכה; אבל בפנים, הלב מלא אור. מנס חנוכה ואילך התחיל ה'פנים' להאיר החוצה, והאור הולך ומוסיף, עד 'שתכלה רגל מן השוק' לגמרי – עד שהמבט המורגל הרואה רק טבע עיוור יכלה, ויתגלה איך שה' מהווה ומחייה את הכול בכל רגע ורגע. והוא עניין ה'התעוררות מהשינה' עליה מדבר רבי נחמן בקשר לחנוכה.
ר' שלמה קושר גם בין נר חנוכה ל'נר מצווה'. מפני שכאשר יהודי נפגש עם הקדושה המאירה בו, הוא נפגש קודם-כל עם הכוח האלוקי המופלא הזה שכל מצווה שהוא עושה מאירה בכל העולמות. ר' שלמה היה אומר שאם היינו רואים בחוש את האור המאיר מכל מעשה טוב שלנו, בכל אמירת שלום לאדם אחר, בכל חיוך לעובר-אורח, לא היינו מסוגלים לישון. היינו רצים כל היום ואומרים שלום לכל אדם… אלא שבשביל הבחירה החופשית האור הזה מוסתר.


חנוכה שמח!


 

 

מתכון השבוע

הסופגניות הכי קלות שיש

המרכיבים:

3 כוסות קמח תופח

2 כפות סוכר

2 ביצים

2 גביעי יוגורט או לבן

אבקת סוכר

שמן לטיגון

אופן ההכנה:

מערבבים את הקמח והסוכר היטב. מוסיפים את הביצים והיוגורט ומערבבים עד שהתערובת ללא גושים.

מחממים בסיר שמן לטיגון עמוק, ובעזרת כף יוצרים כדורים מהבצק ומכניסים אותם לשמן החם. מטגנים עד שהסופגניות שחומות מבחוץ. מוציאים לנייר סופג.

מפזרים אבקת סוכר למעלה.

בתאבון!