לילד שלי אין חברים

אסתי ארנד

דף הבית  >  שאלות ותשובות  >  לילד שלי אין חברים

בני בן שש וחצי, בכיתה א'. נראה כי הוא לא מוצא את עצמו בחברה בכל מקום שאנחנו נמצאים: גם עם בני דודים, גם בכיתה, גם בחוג הכדורגל וגם סתם בטיולים עם מפגש עם בני גילו. זה תמיד היה כך, אך לא ייחסתי לזה חשיבות כל כך, תמיד אמרתי שזאת התמודדות שלו ולא אתערב. אבל בחודשים האחרונים הוא נראה ממש אבוד ומתוסכל, כל מפגש עם ילדים מביא לריב, פרצופים זועמים ואפילו מכות. ואז אני כועסת עליו, אני יודעת שזה לא טוב להעניש על ידי ששמים אותו בצד אבל אני מרגישה שאין ברירה לפעמים. השבוע בטיול בירושלים מצאתי את עצמי מול עשרות אנשים בעיר העתיקה צועקת עליו בקולי קולות ואפילו החזקתי אותו בכוח כדי שיירגע. 
בקייטנה לפני פסח תפסו אותו 3-4 ילדים בגילאי 8-11 מהידיים והרגליים והרביצו לו בגלל שחשבו שהוא לקח לילד אחד את הכדור והוא בכלל התכוון לעזור לו לתת לו את הכדור שעף לו. הכי חמור, שהוא התבייש לספר לי. שמעתי את זה רק מהבן של חברים שלנו בקייטנה. זה מדליק לי עוד נורה אדומה שעובר על הילד משהו ואני לא יודעת.
אני באמת אובדת עצות. הוא ילד טוב, יש לנו שיחות אישיות ופתוחות. דיברתי איתו גם על המקרה הזה והסברתי לו שזה לא באשמתו זה הילדים שבחרו באלימות בלי קשר אליו. נראה שהוא נרגע אבל עדיין נראה לי שאני מפספסת משהו, לא טוב לו כבר הרבה זמן, ואין לי מושג איך לעזור לו. בינתיים אני מאבדת את סבלנותי וזה מאוד מטריד אותי... לעצתך אודה.

תשובה:

שלום לך,

את מספרת שילדך מעוניין ליצור קשרים חברתיים, אך אינו יודע איך לעשות זאת.

הוא מתוסכל ואת חסרת סבלנות, כועסת ושניכם אובדי עצות.

יחד עם זאת את מספרת שיש בינך לבינו קשר פתוח ושיחות אישיות.

 

לא כל ילד יודע לבנות קשרים חברתיים. הבן שלך צריך עזרה בלימוד מיומנויות חברתיות שיאפשרו לו ליצור קשר נכון במערכות היחסים שלו עם הסביבה, וחבל להעניש אותו. זה דבר מצוי שבין ילדים יש אי הבנות חברתיות. הניסיון מראה שעל ידי תגובה נכונה שלנו אפשר בזמן קצר יחסית להביא לשינוי.

 

הצעד הראשון יהיה תצפיות על התנהגות הילד.

שימי לב מה קורה לו כשהוא עם משפחה / חברים:

יתכן שהוא הולך באמצע משחק,

לא מוכן להפסיד,

מתרברב / מציק

מעורר קנאה

נדבק לחבר ולא עוזב אותו.

 

במקביל כדאי גם לשאול את המורה איך היא רואה את הקשרים החברתיים שלו. היא רואה אותו שעות רבות ותוכל להוסיף לך מידע על תגובותיו, אפשר להיעזר גם ביועצת בית הספר.

 

אספי את הנתונים ונסי לאתר התנהגויות מזמינות קשרים, עודדי אותו עליהן, ובמקביל אתרי התנהגויות שמרגיזות חברים.

 

לאחר שתקדישי זמן לתצפית תוכלי לעזור לו על ידי תיווך:

ספרי לו על ילד אחר או על חיה שרוצה חברות, ומנסה שיבינו אותה, אך לא מצליחה.

התחברו להרגשת האכזבה והתסכול בעקבות הכישלון.

  • נסי לחשוב איתו מה יעזור לציפור או לצפרדע לרכוש חברות.
  • למדי אותו להסביר מה הוא רוצה. 
  • תני לו דוגמאות להתנהגות שמעצבנת חברים.

לדוגמה: היה לך נעים אם חבר היה דופק על הגב שלך בחוזקה, כדי לקרוא לך לשחק איתו? איך אפשר להזמין חבר למשחק בצורה נעימה יותר?

 

כדאי להסביר לו מה קורה לחבר בהתנהגות שלו, ולשקף לו את התנהגותו כדי שיבין מה גורם לחברים להתרחק ומה מזמין אותם להתקרב.

 

אפשר לתרגל: אתה רוצה לשחק עם חבר שלך בכדור: בוא תראה לי איך תזמין אותו!

 

כמו כן, המשיכי בטיפוח הקשר הנעים שיש ביניכם, אל תשימי את הקשיים החברתיים במרכז החיים שלכם, יש בו בוודאי תכונות טובות, נכון היה לעודד אותו לקבל תפקיד בבית ובכיתה אותו יוכל למלא בהצלחה ולהוסיף לחוויית הביטחון שלו בעצמו.

כשאת תשדרי אמון ביכולותיו, התהליך יוכל להתרחש בזמן קצר יחסית.

בהצלחה רבה!