שלום כיתה א'- להתחיל נכון!
כאשר ילד מתחיל את לימודיו, חשוב להדריך אותו ולבנות עבורו נורמות לימודיות נכונות.
הדריכו את הילד כיצד לבדוק באלו מקצועות יש שיעורי בית, למדו אותו לתייק בקלסר את דפי העבודה שהוא מקבל. הסבירו לו כיצד יש לסדר את הילקוט- ספרים וחוברות בתא אחד, מחברות בתא אחר, את הכריך והפרי לשמור בשקית סגורה בתא שלישי. עבורנו הפרטים הללו פשוטים וברורים אך עבור הילד הם חדשים. תחילת כיתה א' היא הזמן להדריך את הילד ולהקנות לו הרגלים נכונים, שיעמדו לצידו לאורך כל שנות הלימודים.
שיעורי בית
ייחדו פינה שקטה וחסרת גירויים להכנת שיעורי הבית. בכיתה א' הילדים עדיין לא פיתחו תפיסה נכונה של מימד הזמן ולכן הם מתקשים לנהל את סדר יומם בכוחות עצמם. הרגילו את הילד לסדר יום קבוע: מגיעים הביתה, אוכלים ארוחת צהריים, נחים, משחקים ופונים ושיעורי הבית – כשסדר היום קבוע, קל לילד להתאים את עצמו אליו.
הילד אחראי על שיעורי הבית שלו
לאחר שהילד התרגל לסדר היום, והוא מקדיש את הזמן הנדרש לשיעור בית [דבר שלוקח שבועות אחדים בלבד! ] אל תשאלו שוב ושוב: "הכנת שיעורי בית"?, "למדת לקראת הבוחן"? "סידרת את התיק למחר"?
האם אתם מזכירים לילד לשתות, ללכת לשירותים ולקשור את שרוכי הנעליים? כנראה שלא. אתם פשוט סומכים עליו שהוא עושה את מטלותיו כנדרש, והילד מצידו מצדיק את האמון.
מדוע שלא תסמכו עליו שהוא יעמוד במטלותיו הלימודיות? אם אתם כהורים תבטחו ותאמינו בילד, עם חלוף הזמן, הילד יפתח אמונה ביכולותיו, הוא יסמוך על עצמו ויפסיק להיות תלוי בתזכורות שלכם.
עצמאות איננה התעלמות
כהורים עלינו להתעניין ולגלות אכפתיות. שאלו את הילד "איך היה בלימודים"? "איך עבר המבחן"? – אל תחקרו, תתעניינו.
ההורה לא לוקח אחריות לגבי הלימודים אבל הוא כן מלווה את הילד, מתעניין בו ובחומר הנלמד. אם הילד זקוק לעזרה- הוא יפנה ויבקש אותה ואנחנו כמובן נושיט עזרה – אבל האחריות על הבנת החומר הנלמד נשארת תמיד על כתפי הילד.
פעמים רבות אני מתבוננת בהורים המלווים את ילדיהם לבית-הספר, למרבה הפלא, לא אחת אני רואה את הילד הולך 'חופשי ומאושר' ואת אימא סוחבת עבורו את הילקוט הצבעוני עם מערכת הגב המשוכללת שאמורה להיות כל כך מותאמת לילד. אני רואה במחזה הזה משל לחלוקת האחריות בין ההורים והילדים. האם הילד מבין ויודע שהאחריות על לימודיו מוטלת עליו או שמא, אימא נושאת את הילקוט וגם את האחריות על הלימודים של בנה? רק ברגע שההורה משחרר אחריות, ומוריד לצורך המשל את הילקוט מגבו, רק אז הילד יוכל לקחת אחריות על הלימודים שלו ולשאת את הילקוט הפרפרזי על שכמו.
אחריות אינה יכולה להיות מוטלת בו זמנית על שני אנשים. אם ההורה מתנדב לשאת באחריות- הילד יתנער ממנה.
מעובד מתוך ספרה של הגב' רחל ארבוס "קורות בתינו"
הגב רחל ארבוס מעבירה סדנאות בחינוך ב"בניין שלם"
את ספרה ניתן לרכוש בחנויות הספרים ובטלפון 0527618945