הצפת המסכים בחיינו - הרב יונה גודמן

דף הבית >  משפחתיות >  הצפת המסכים בחיינו - הרב יונה גודמן

הצפת המסכים בחיינו- קיצור מעובד של שיעור שניתן ע"י הרב יונה גודמן

לצפיה בשיעור המלא- לחצו כאן 

אחת השאלות המרכזיות שמלוות אותנו בימים של קורונה, היא:
עד כמה לשהות מול המסכים של המחשב, האינטרנט והטלפון החכם.
עוד לפני שאנו שואלים את עצמנו מה טוב לילדים ועד כמה מגבילים אותם, 
כדאי לברר מה יחסנו אנו, המבוגרים, למחשב.
כשנהיה מודעים להשפעות המסכים על חיינו, נוכל להשתמש בהם באופן מושכל. 
שימו לב ל - 4 סוגים של השפעות שליליות שיש למסכים על חיינו. 
מומלץ ביותר לפתח שיחה בנושא עם הילדים ובני הנוער.
נצלו את ימי הקורונה לדיבור משמעותי על כך עם בני הבית.            

 

1. מתרגלים להביט על החיצוניות
חלק גדול מהרשתות מחנכות אותנו לתפיסה מוחצנת.
הפייסבוק ממש לא משמש כbook - , אלא יותר כ -face.
אנשים מרבים לתקשר עם חברים דרך תמונות. 
ארוחה ללא שיתוף חברים בתמונה היא כבר חסרת טעם...
מציאות זו מחנכת אותנו כל הזמן להראות, להיראות ולהחצין.
מה לעשות, אבל מידות ומוסר לא עוברים טוב בתמונות. 
כך יוצא שהשיח בפייסבוק לוקה בשטחיות וברמה מוסרית ירודה.

 

2. ערטול רגשי
השיתוף האינטנסיבי בכל מה שעובר על האדם בכל רגע נתון מביא לכך, 
שאנשים מתרגלים שאין שום אינטימיות, אין עולם רגשי. אין רשות יחיד, הכול נמצא ברשות הרבים.

 

3. חוסר יכולת לפתח עולם עצמי
עולם המסכים מחנך אותנו לפזול למה שיש לשני. הוא בחו"ל? הוא קנה מכשיר חשמל כזה או אחר?
הוא שיפץ? ומה איתי?
אדם מאוזן יודע להפריד בין מה שמתאים לו לבין מה שמתאים לאחר. 
אם מתאים לאחר לקנות חפץ מסויים, זה לאו דווקא מה שמתאים לי.

 

4. מיתוג עצמי מוגזם
אנשים בפייסבוק מרבים לעסוק במיתוג עצמי. משקיעים סכומי עתק כדי שדף הפייסבוק יהפוך להיות מושך ומגרה. לא בשביל תוכן אלא בשביל תמונות. ממש בבחינת "והיו עינך רואות את עצמך".
בני נוער מחשבים באיזו דקה ביום כדאי להם להעלות תמונה, כך שיקבלו המון לייקים. 
זהו חינוך להחצנה במקום בניין של ערך עצמי אמיתי. הערך העצמי של האדם לא תלוי בכמות האישורים שהוא מקבל מהסביבה.

 

             ******************************************************

במבט חינוכי - המלצה להורים: נצלו את ימי החופש וימי הקורונה, לשיח משמעותי עם הילדים והמתבגרים בנושא.

אפשר להקריא חלק מהמאמר הזה (או מאמר אחר) בסעודת שבת או בזמן התכנסות אחר, לשאול את הילדים מה הם חושבים ולהביע גם את עמדתכם כהורים. ובנוסף לכך, הורים צריכים לשים גבולות. החליטו מה עמדתכם ביחס למחשב. איזה תכנים אתם מרשים, כמה ומתי.

הורות מאמינה:
האמינו בהורות שלכם. האמינו שאם הקב"ה נתן לכם את הילדים האלה, אז ההורים הטובים ביותר עבורם הם אתם. צריך להודות לבורא עולם. הוא ברא את הילדים האלה אצלכם ולא אצל השכנים, כי כנראה אתם האמא והאבא הכי טובים בשבילם. 

 

והוא גם נותן לכם כוחות ומסוגלות לעמוד באתגרים, חרף כל הקשיים.
הורות מאמינה משמעותה להאמין גם בילדים שלכם, שיצמחו בצורה בריאה וראויה עם הליווי הנכון שתתנו להם.
צריך להאמין. לא להתעייף, לא להתעצל. אל תאמרו לעצמכם "הם שקטים במחשב והכל בסדר".
יש לכם אחריות עליהם והם צריכים את הליווי האישי שלכם. הורות זה תפקיד 24/7 ואתם
פה כדי להיות הורים. לקחת אחריות ולעשות סדר. כמה, למה ומתי.
דברו עם הילדים שלכם על זה. מה קרה בקורונה? אתם רואים יותר מחשב?
מה אתם חושבים על זה?
וודאו שהילדים שלכם יודעים מה הן התפיסות הרוחניות והחינוכיות שלכם.
דברו איתם על החיים. גם אם לא תמיד השיחה קולחת, נסו שוב ושוב. המאמץ משתלם.


לצפיה בשיעור המלא- לחצו כאן