להפוך הכל לטובה! - עלון פרשת תצווה זכור

דף הבית >  להפוך הכל לטובה! - עלון פרשת תצווה זכור



פורים כבר כאן,

ועם כל התחפושות הצבעוניות, דברי התורה המבושמים

ומשלוחי המנות המושקעים -

מגיע גם הרגע שבו כל דבר יכול להתהפך לטובה.

בפורים, "כל הפושט יד נותנים לו",

כל מי שיש לו בקשה, משאלת לב עמוקה,

רצון יקר וטהור וכמוס,

מוזמן לבקש אותו.

אז רגע לפני צהלות השמחה והרעשנים,

הקדישו חמש דקות של רצינות:

מה תרצו לבקש בחג הזה?

מה תרצו שיתהפך לכם לגמרי לטובה?

אנו מברכים אתכם בפורים שמח,

ובכל השמחות, הברכות והישועות –

בבית, בזוגיות, במציאת הזוגיות למבקשים ולמבקשות,

עם הילדים, והכי חשוב – כל אחד עם עצמו ועם לבו.

*

מה בעלון:

איך להפוך את הבית שלנו למלא בחיוכים?

ומתכון לעוגת פרג מעולה

*

תיקון והבהרה: בעלון הקודם נכתב על מבצע תורמים למכון בנין שלם,

וזהו זכר למחצית השקל, ולא "מחצית השקל" בעצמה.

עדיין ניתן לתרום! לפרטים ולתרומה לחצו כאן או התקשרו 026271525

 

שבת שלום ומבורך,

ופורים שמח עד בלי די,

מכון בנין שלם


 

מאגף הייעוץ

חינוך לחיוך

איך להפוך את הבית שלנו למלא בחיוכים?

אסתי ארנד, יועצת מכון בנין שלם

כולנו רוצים בית מלא שמחה וחיוכים מאוזן לאוזן. תמיד חלמנו על אווירה משפחתית נעימה ורגועה. אך לפעמים החלום הזה נראה דמיוני.

דמות מאירת פנים הייתה רחל אימנו, עליה מסופר שהייתה יפת תואר ויפת מראה. רש"י מסביר את כפל הלשון, ומייחס ל"יפת תואר" את תורת הפרצוף, זהו זיו פניה. מכאן שיש להבחין בין תווי הפנים ששורטטו עבורנו על ידי ריבונו של עולם שיצר אותנו, לבין הזיו, ההבעה ומאור הפנים שמולבשים על גבי הפנים.

האדם הוא יצור חברתי ומתעניין בסביבה, ודרך תגובות הסביבה הוא בוחן את עצמו. פנים מחייכות ומאירות מעידות על שביעות רצון והערכה לעומד מולנו: "אתה חשוב לי", "נעים לי איתך", "אני מעריכ/ה אותך", "אני מקשיב/ה לך".

פנים חמוצות וחתומות מראות חוסר הערכה, חוסר התעניינות, ועשויות להתפרש כזלזול: "אי אפשר לסמוך עליך", "אין לי סבלנות אליך", "מי יודע מה תעולֵל היום"...

האם החיוך אינו ביטוי לאהבת הרֵע? אפילו ה"סמיילי" כבש את העולם, והפך לסמל שהוא שם דבר.

הנהגת ה' בעולמו היא במאור פנים, "יאר ה' פניו אליך", ורש"י מסביר: "יראה לך פנים שוחקות". הקדוש ברוך הוא טוב ומיטיב וגומל חסדים עם בניו, הוא מביט אלינו במאור פנים.

לכן גם אנו יכולים להשתמש בכלי יקר זה, החיוך, שאיננו עולה כסף, אך שווה זהב.

הורים מחייכים משדרים לילדיהם: אנחנו משפחה שמחה, שמחפשת את היפה והטוב בחיים, וגם אם קשה נמצא את דרכנו להתמודד.

חיוך בבית הספר

מאור הפנים מסייע להישגים בלימודים. מורה מאיר פנים מזמין לשיתוף פעולה. נסו לשאול את ילדיכם מי המורים האהובים עליהם, ותמצאו לא פים העדפה למורים מאירי הפנים. החיוך אומר לילד: "אני מרוצה מתשובתך / התנהגותך", "אני מעריכ/ה אותך", "אכפת לי ממך". הילד מסיק מזה: "אני בעל ערך, יש לי סיכוי להצליח".

הלל הזקן אומר במסכת אבות (ב, ו): "לא הקפדן מלמד". רוצה קשר של השפעה? נסה ליצור תחושת נינוחות והערכה.. פנים חתומות וחמוצות נתפסות כקפדנות, ופנים מאירות מפייסות, מרגיעות ומקרבות.

האם החיוך הוא פעולה חיצונית בלבד?

הפנים מעידות על הפְּנים, ואכן החיוך מבטא תחושה פנימית של שלוות נפש, רוגע ושביעות רצון. ידוע כי אחרי המעשים נמשכים הלבבות, ולכן גם פעולה חיצונית שחושפת שתי שורות שיניים – פועלת על הנפש הפנימית.

אם נשאל את הסובבים: למה קשה לך לחייך? נמצא תשובות מגוונות:

"אם אחייך אימא שלי תחשוב שלא חסר לי דבר, אני עלול להפסיד. אם אעשה פרצוף חמוץ אימא שלי תמהר למלא את סיפוקיי".

"הילד שלי לא מפסיק להתלונן, איך אחייך אליו?"

"אני לא רגיל/ה לחייך".

"אם אחייך יחשבו שאני לא רציני/ת. אצלנו בסביבה רגילים לכובד ראש ולמבע פנים קשוח".

"החיים כל כך קשים, רק תשמע חדשות ותבין איזה זוועות מתרחשות סביבנו, איך אפשר לחייך?"

אולם, לא משנה מה הסיבה לפרצוף החמוץ כלימון, תמיד נוכל לשאול את עצמנו איך אפשר להפוך את הלימון ללימונדה.

איך מחנכים ילדים לחיוך?

ישנן שתי דרכים עיקריות לחינוך ילדים בכלל, ולחינוך לחיוך בפרט:

על ידי דוגמה אישית, ועל ידי חיזוקים חיוביים.

כשאנחנו מאירי פנים כלפי הבעל, הילד, החמות, השכנה, אנחנו מראים לילדינו מהם הערכים הפנימיים שלנו – כבוד הבריות, התחשבות בזולת, שמחת החיים. אין יותר טוב מדוגמה אישית שיטתית שחוזרת על עצמה.

ואם קשה לנו לחייך אליהם? נחפש במאגר הזכרונות שלנו חוויות נעימות איתם, או נתבונן פנימה אל החלק היפה שבהם.

גם אם הנער המתבגר מתבצר לו בעמדתו ומפגין את קשיחות פניו, מבקש את המרחב ומתקשה לשתף פעולה עם בני הבית, מאור הפנים שלנו יכול לעזור לו בתהליך המשמעותי הזה בחייו. החיוך יכול לומר לו: "אנחנו מבינים שקשה לך. אנחנו לא כועסים עליך אלא מאמינים שכוחותיך ייצאו לפועל. אפשר לסמוך עליך שבסוף התהליך תגיע למקום מבורר ויציב. אנחנו איתך, בהצלחה!".

כשאנחנו רואים את ילדינו מקבלים במאור פנים את החברים שבאים אליהם, נביע חיזוקים חיוביים: "איזה כיף שאתה מחייך לעבר יוסי", "החיוך שלך עושה לי את היום", "שימחת את סבתא שחייכת אליה". העידוד שלנו אמור לחזק בילדינו את הרגעים בהם ראינו אותם במיטבם, וליצור אצלם רצון לעוד רגעים כאלה.

תרגיל: חפשו סביבכם דמות מאירת פנים, בעלת מידות טובות. התוכלו להתפעל ממנה? לנהוג כמותה? בואו נתקרב אנחנו ונקרב את ילדינו אל הטוב ואל האור.

 


 

 

מתכון השבוע

עוגת פרג ושוקולד

המרכיבים:

2 כפות קמח

כוס ורבע פרג טחון

2 ביצים

1/2 כוס סוכר

1/3 כוס שמן

1/4 כוס מים חמים

2 כפות אבקת קקאו

כפית אבקת אפייה

1/3 כוס קוקוס

לציפוי:

50 גרם שוקולד מריר

כף שמן

2 כפות מים

אופן ההכנה:

מערבבים בקערה את הקקאו, הקמח, אבקת האפייה, הקוקוס והפרג. בקערה נפרדת מערבלים את הביצים במשך כחצי דקה, מוסיפים את הסוכר וממשיכים להקציף במשך שתי דקות, עד שמתקבלת תערובת בהירה ותפוחה. מוסיפים את השמן ואחריו את המים החמים, ולאחר מכן מוסיפים את תערובת החומרים היבשים שבקערה השניה.

יוצקים את הבלילה לתבניות אינגליש קייק, ואופים במשך כ-30 דקות בחום של 180 מעלות, עד שקיסם שננעץ במרכז העוגה יוצא יבש.

מכינים את הציפוי: ממיסים במיקרוגל או ב"בן מארי" את קוביות השוקולד יחד עם השמן והמים (אם ממיסים במיקרוגל – להמיס בפולסים קצרים כדי שהשוקולד לא יישרף), ומערבבים עד שנוצרת תערובת חלקה. יוצקים מעל לעוגה.

בתאבון!